fredag 28 juni 2013

Jag (min bästa vän och min värsta fiende)

Dramatisk överskrift va, ja jag har fnulat på den länge... ha ha nej skämt och sidor. Men jag menar det jag skrev och jag ska berätta hur jag menar.

Med träningen och den livsstil jag har så kan man mjölka ut rätt mycket av sin kropp. Man kör den i botten under korta stunder för att sedan återhämta sig med vila och bra mat. Men vad händer om man inte låter kroppen återhämta sig... Jo kroppen blir nedsatt och man kan t ex få halsfluss (som jag fått nu).

Stressen har varit ett faktum ett bra tag och samtidigt som jag själv har massor som jag vill göra, så har jag två härliga barn som vill göra saker. På det ligger det ett underbart roligt jobb med en massa måsten och sen har jag ett hus med en massa måsten.
Men i ärlighetens namn så kan man sortera ut alla dessa måsten och inse att säkert inte alla var måsten. Om jag hade tänkt lite smart och sorterat ut och prioriterat rätt så hade jag nog kunnat undvika hälften av alla måsten.

Min semestervecka skulle bli en härlig oas i tillvaron... men istället så kan jag inte varva ned utan tänker istället "jag ska bara hinna med detta också" och "bara detta med". För jag tycker ju att allt detta är vansinnigt kul också. Men jag borde ha lärt mig för någonstans har jag ju känt att det inte har varit en optimal tillvaro och senaste veckan har jag varit så trött och så lättirriterad. Ett rätt bra tecken.

Jag var på föreläsning med Mats Petersson för drygt ett år sen och då berättar han att kroppen kräver vila, om den inte får det så tar den det. Hur undrar ni kanske? Jo, det kan komma som en lättare förkylning och lyssnar man inte då så kanske man får nackspärr eller liknande. Lyssnar du fortfarande inte så kanske du får en stressfraktur eller liknande. Kroppen kommer att tvinga dig att vila tro mig.

Min halsfluss kom som ett brev på posten och med all den erfarenhet och kunskap jag har så borde jag förstått det. Men vet ni, jag var så naiv att jag tänkte att när jag ändå är uppe i varv så kör jag på. Tänkte att jag skulle få alla "måsten" gjorda under min semestervecka... och slappa resten. Så blir det dock inte.

Jag tar mig själv i örat och tro mig, det är straff nog att jag missar avslutningsträningen på The B-room ikväll med en massa skojsigt på schemat. Alla härliga människor kommer vara där men jag får bittert nog ligga hemma och fundera hur jag behandlat min kropp.
Så är det.

När jag får halsfluss så får jag det de luxe, det är samma visa varje gång. Igår var inget undantag. Jag kände redan igen känslan i onsdags när halsontet kom och värken i kroppen. Men igår så frågar läkaren hur länge jag haft symptomen. Sen igår svara jag.
-Ja det är ju lite tidigt att över huvud taget kunna se eller skicka till labb, svarar han då.
Så känner han på halsen och när han tittar i den så häpnas han över hur tydligt det är och sen skriver han ut medicin...

Jag fick en allergisk reaktion mot vanlig Kåvepenin sist så han skrev ut något annat. Jag förstod på hans reaktion att det inte var någon rolig medicin, det slår ut hela bakteriefloran i magen tydligen. "så du kommer bara att kunna äta yoghurt" och då antog jag att han menar de med magens bakteriekultur i, typ dofilus eller något liknande.

Livrädd att det bara finns en massa sliskiga socker varianter så köpte jag tabletter med bakteriefloran på apoteket istället. Nu håller vi tummen att det hjälper och att jag slipper en massa magproblem. Men vad gör man? Pest eller kolera?

Jag gillar inte att gnälla men fy fan vad dålig jag varit. Med två barn hemma och den ena av dem är också febrig. Den andra frisk som en nötkärna med sommarlov och vill bara göra roliga saker.
Varje vardagssyssla har varit som att bestiga Mount Everest... Men idag känns det bra mycket bättre och jag funderar på hur jag skall tillfredsställa två barn idag. Kanske en lite tripp någonstans i närheten... Får fundera lite på detta.

Ha en bra helg alla!!!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv